אם אתה משחק משחקים במחשב אישי, סביר להניח שאתה משתמש ב-Windows או אפילו בהפצת לינוקס, אך סביר להניח שתשוב לבסוף ל-Windows בשל האופן שבו הוא פועל. מה אם הייתה מערכת הפעלה אחרת שיכולה לשנות זאת? SteamOS ב-Steam Deck הפכה למתחרה אמיתי לניצחון על Windows עבור משחקים, ומצאתי כי רוב המשחקים, אם לא כולם, שאני מפעיל ב-Steam Deck פועלים באותה צורה כמו ב-Windows (למעט FPS וכו' – זה קשור לחומרה) והוא פשוט מתקין ומשחק. בעוד הרעיון של SteamOS מדהים ויכול, באופן תיאורטי, להחליף את מה שרבים משתמשים בו ב-Windows בבית, בואו נבחן את הבעיות שיש לו.
ל-SteamOS יש את הבסיס להצליח
SteamOS כבר עושה את מה שהיא נועדה לעשות היטב, וזה משחקים, שמגיעים לארכיטקטורת לינוקס שלה, אך חשוב מכך, Proton, המאפשר לה להפעיל כמות מרשימה של משחקי Windows. למרבה הפלא, בעת כתיבת הרצף הזה ניסיתי Arch Linux ו-Proton במחשב המשחקים הראשי שלי, ומצאתי שלעתים קרובות הייתה לי שיפור משמעותי ב-FPS, אם כי זה יכול להיות גם בגלל התקנה חדשה של מערכת הפעלה. אך ללא קשר לאופן שבו הוא משחק משחקים, זה לא יספיק כדי להרוג את Windows. Windows היא כיום מערכת הפעלה בשימוש נרחב לא בגלל שהיא טובה (ולבוא נודה על האמת, ל-Windows 11 יש הרבה תוכנות נפוחות, עדכונים אינסופיים ועוד הרבה שטויות) אלא בגלל שהיא מגוונת. אנשים משתמשים במחשבים שלהם לדוא"ל, לגלישה באינטרנט, לסטרימינג, לעריכת וידאו, לחבילות משרדיות ועוד ועוד, ולמכשיר הראשי שלהם, ולאנשים שלא משתמשים במחשב אישי, סביר להניח שכבר יש קונסולת משחקים וטלפון סלולרי לכל דבר.
ההזדמנות החמיצה של Valve: מצב שולחן עבודה כברירת מחדל
זה הולך להיות מעורבב קצת, אבל אם SteamOS תתמקד אך ורק במצב המשחקים כחוויה המוגדרת כברירת מחדל, זה לא ילך טוב. זה מובן ש-Steam Deck יתמקד במשחקים מכיוון שהוא משווק כקונסולת משחקים ניידת, אך מצב שולחן העבודה המוגדר כברירת מחדל פשוט מרגיש מוגבל ולא במקומו. SteamOS תצטרך להבטיח שניתן להגדיר את מצב שולחן העבודה כברירת מחדל מבלי שיהיה צורך להתעסק עם הגדרות קונפיגורציה כלשהן, והוא משתמש בממשק משתמש שאנשים יוכלו להבין כמו Windows ובחירתם להשתמש ב-KDE Plasma עובדת.
אתה עשוי לתהות מדוע כל זה חשוב. אנשים רבים אינם משתמשים במחשב האישי שלהם רק כדי לשחק משחקים, בניגוד למשהו כמו Steam Deck שהם היו, אלא אנשים יגלשו באתרי אינטרנט, ישתמשו בחבילות משרדיות, יסנכרנו קבצים ועוד הרבה יותר, ואם ל-SteamOS אין שולחן עבודה טוב כברירת מחדל, ואפילו יותר מכך אם הגדרת שולחן העבודה כברירת מחדל אינה אפשרות, זה פשוט אומר ש-Valve לא תפנה להמונים.
מה Valve צריכה לשקול
אני מודע היטב שאחד ממפתחי Valve אמר ש-SteamOS לא נועדה לעקוף את Windows, ואף על פי שאני מבין זאת, עליהם לעשות את הדברים הבאים כדי לסייע למשוך את שוק המשחקים – יותר מאלה שלא משתמשים במחשב האישי שלהם רק למשחקים.
שיפור תאימות תוכנה – Proton ו-Wine מצוינים ומפעילים יישומים רבים היטב, אך עליהם להסתכל על שיפור תוכנות כגון Photoshop או AutoCAD. משתמשי לינוקס רבים, כולל אני, מכירים את הכאב של ניסיון להפעיל תוכנה או למצוא חלופות שאינן קיימות בלינוקס. אני מודע לכך שרוב האנשים המשתמשים בסוגים אלה של תוכנה כנראה משתמשים בהם לעבודה, כך שזה עשוי שלא להיות חיוני. אינטגרציה חלקה של שולחן עבודה – SteamOS תצטרך לאמץ מחשוב מסורתי. בעוד ממשק בקר המשחקים מדהים, זה לא משהו שצריך להתחשב בו עם SteamOS עבור מחשב אישי. אנשים יכולים להשתמש בלקוח Steam כדי לטעון משחקים, אך שולחן העבודה עצמו צריך להיות קל למשימות טיפוסיות כמו עריכת תמונות, עיבוד תמלילים, צריכת מדיה ועוד הרבה יותר. האדם הממוצע צריך להיות מסוגל לטעון SteamOS ולראות שולחן עבודה עובד – לא רק קליפה למשחקים. תמיכה בחומרה – זה לא קשור לכרטיסי מסך וכדומה, אלא להבטחת חומרה כגון מצלמות אינטרנט, מדפסות ומקלדות מוזרות ומעורפלות שאתה מקבל במכירה פועלות ללא כל בעיות. SteamOS חייבת להגיע לרמה זו של תאימות אחרת Windows תמשיך לשלוט בשוק. למרבה המזל, חומרה כגון מדפסות מתחילה להיות אלחוטית או שיש לה יותר מנהלי התקנים אוניברסליים, כך שזה לא ממש בעיה בשנים הבאות.
מדוע SteamOS משמעותית
זה אולי נשמע טיפשי, אבל אני מאמין כי קהילת המשחקים זקוקה לחלופה ל-Windows ול-macOS, הלא כן? אפל נועלת אותך במערכת האקולוגית שלה והחומרה שלה יקרה באופן מגוחך עבור מה שהיא, בעוד SteamOS מבוססת על לינוקס, עבור המשתמש הממוצע לינוקס עדיין מאיימת, וזה המקום שבו SteamOS יכולה להיות אותה נקודת אמצע מושלמת של להיות נגישה, חופשית וגמישה יותר מכיוון ש-SteamOS מושרשת בעקרונות קוד פתוח. הדבר היחיד המשמעותי ש-SteamOS תצטרך הוא משגר שני כדי שאנשים יוכלו לשחק משחקים שאינם ב-Steam מבלי שיהיה צורך ליצור חשבון Steam כדי להשתמש במשגר.
השורה התחתונה
ל-SteamOS יש את כל הפוטנציאל בעולם, אך היא מעכבת את עצמה על ידי התמקדות צרה מדי במשחקים. Valve חייבת להכיר בכך שחוויית שולחן העבודה חשובה בדיוק כמו ביצועי משחקים. אם SteamOS יכולה להפוך למערכת הפעלה מעוגלת היטב המשרתת את המשתמשים היומיומיים, היא יכולה להוות איום ממשי על Windows. הגיע הזמן ש-Valve תעלה מדרגה ותספק מה שהעולם זקוק לו נואשות: חלופה אמיתית למונופול של Windows. חוץ מזה, יהיה די מגניב שיש מערכת הפעלה מבוססת לינוקס שיכולה לשחק משחקים כמו SteamOS יכולה מחוץ לקופסה, אם כי חיפוש מהיר בגוגל מראה שחלק מההפצות פותחו למטרה זו, אך ל-Steam יש את המודעות למותג כדי לגרום לכך לקרות.